motorhelmen

motorhelmen

Bij motorhelmen wordt onderscheid gemaakt tussen de integraalhelm, systeemhelm en jet-helm, waarbij de integraalhelm het veiligst en populairst is. De integraal (gesloten) helm bestaat uit één deel en kan verreweg de meeste kinetische energie absorberen. Daarbij is de kans dat de helm breekt tijdens een valpartij minimaal, in tegenstelling tot de tweedelige systeemhelm. De systeemhelm heeft een scharnier, waardoor het onderste gedeelte naar boven kan worden geschoven. Hierdoor heeft de bestuurder meer vrijheid en soms meer zicht, ten koste van de bescherming. De jet-helm biedt het meeste zicht en wordt veelal gekozen voor het uiterlijk, maar biedt het minste bescherming. Motorhelmen zijn belangrijk voor de bescherming van motorrijders, maar ook voor het comfort komen helmen heel goed van pas. Een goede motorhelm heeft een aerodynamische vorm waardoor de helm stabiel op je hoofd blijft zitten op hoge snelheid, dit zorgt vaak voor een stiller effect.

Top 10 Motorhelmen     Aanbiedingen Motorhelmen

Geen enkele motor helm zit het zelfde, de pasvorm is verschillend per merk en model. Een HJC racehelm is qua pasvorm aanzienlijk ovaler dan een Nolan tourhelm.

Een motorrijder is verplicht om een helm te dragen. Niet alleen tijdens het afrijden, maar ook daarna moet men in heel Europa een motorhelm dragen. Deze motorhelm moet ook nog aan een aantal veiligheidseisen voldoen. Hij moet in ieder geval gekeurd zijn met de ECE22.05 norm. Buiten het feit dat een helm dragen verplicht is, is het ook verstandig om een motorhelm en beschermende motorkleding te dragen. Motorhelmen zijn letterlijk en figuurlijk een hoofdzaak die ernstig letsel kunnen voorkomen.

Bij het kiezen van een helm dien je vijf criteria in acht te nemen, in de juiste volgorde: veiligheid, pasvorm, comfort, functionaliteit en design. Natuurlijk speelt ook vaak de prijs mee en is dit voor klanten meestal het zesde criterium. Toch wordt dit criterium vaak overgewaardeerd of verkeerd ingeschat.

De keuze is echter niet makkelijk. Welke helm bij je past hangt onder andere af van het doel dat je ermee beoogt. De grootste bescherming biedt de integraalhelm. Deze heeft geen apart kinstuk, maar kinstuk en kopstuk vormen één geheel en lopen naadloos in elkaar over.

Systeemhelmen, waarbij het kindeel door een scharnier naar boven geopend kan worden, zijn populair. Ze worden vaak door brildragers gedragen, omdat ze het op- en afzetten van de bril vergemakkelijken. Ook kun je bij een stop zo nu en dan je kindeel openklappen om wat frisse en koele lucht binnen te halen.

Minder bescherming biedt een jethelm, die vaak door cruiser-, chopper- en scooterrijders gebruikt wordt. Zelfs wanneer zo’n helm van het vereiste keurmerk voorzien is, biedt deze nog maar beperkte bescherming, omdat je kingedeelte niet afgeschermd wordt. De laatste jaren zijn er nieuwe ontwikkelingen waarbij door een beugel toch nog bescherming geboden wordt.

Voor een wat frisser hoofd bij sportieve bezigheden zoals off-road is er de crosshelm. Deze wordt in de regel zonder vizier geleverd, waardoor je een bijpassende veiligheidsbril nodig hebt. De grotere afstand van het kingedeelte tot het gezicht laat koele lucht doorwaaien in de helm. Voor langere toeren, vooral op autowegen en snelwegen, is een crosshelm niet de eerste keus.